11/21/2015

Between two kingdoms-Entre Dos Reinos.



“The glory of God is man fully alive” (Saint Irenaeus), but the devil is in this world to “steal and slaughter and destroy” (John 10:10). The devil motivated Adam and Eve to disobey God and thus planted the seed of sin in them and all mankind; as consequence of their sin, their son Cain killed his brother Abel. The devil filled Joseph’s brothers with so much jealousy that they attempted to kill him and finally sold him as a slave. The devil did the same thing with King Saul against David. Even before Jesus was born, the Evil One tried to kill him through King Herod.

Who inspired Hitler to persecute and kill millions of Jews? Who is the mastermind of political corruption, drug trafficking and the different terrorist groups that continue to kill innocent people around the world? The devil has been responsible for confusing the consciousness of millions of citizens and those who govern us, and so, in the name of freedom, legalize abortion and gay marriage. The reign of Satan remains active even in the interior of our Catholic Church, making all sort of scandals happen.

“So Pilate said to him, ‘Then you are a king?’ Jesus answered, “You say I am a king. For this I was born and for this I came into the world, to testify the truth” (John 18:37). Jesus is King of the Universe, but his Reign on earth happens through the life of every Christian that accepts the sovereignty of Jesus in themselves, though they may have to pay for their decision with their own blood. That is why, “our struggle is not with flesh and blood but with the principalities, with the powers with the world rulers of this present darkness, with the evil spirits in the heavens” (Ephesians 6:12).

As we face the problems of the world we can complain or get to work, so that with the help of God we can make the Kingdom of God prevail. For example, Saint Katherine Drexel, decided to become religious, give her life and her family fortune to the service of helping those most in need. Cesar Chavez was an American farm worker, labor leader and civil rights activist who defended the rights of workers. Martin Luther King Jr. fought to transform the discriminatory situation in which African Americans lived. Mother Teresa of Calcutta received “the call within the call” and left the commodity of her convent to help the poor while living among them. Mahatma Gandhi and Nelson Mandela have taught humanity that it is possible for a society that lives oppressed, to be free and prosperous without resorting to violence. The Kingdom of God is made present when children study every night, and couples work and take care of their children. The Kingdom of God is made present to each and every one when we decide to live and work according to God’s will.

How are you contributing to make the Kingdom of God present in this world?


“La gloria de Dios consiste en que el hombre viva” (San Ireneo), pero el Demonio está en el mundo “para robar, matar y destruir” (Jn 10, 10). El demonio motivó a Eva y Adán a desobedecer a Dios sembrando el pecado en ellos y en toda la humanidad; como consecuencia del pecado de ambos, su hijo Caín asesinó a su hermano Abel. El Demonio llenó de envidia a los hermanos de José para que decidieran asesinarlo y finalmente venderlo como esclavo. Lo mismo hizo con el rey Saúl en contra de David. Aún antes de que Jesús naciera, el Maligno intentó asesinarlo a través del rey Herodes.

¿Quién inspiró a Hitler para perseguir y asesinar a millones de judíos? ¿Quién es el autor intelectual de la corrupción política, narcotráfico, los distintos grupos terroristas que continúan asesinando personas inocentes alrededor del mundo? El Demonio se ha encargado de confundir la conciencia de millones de ciudadanos y de quienes nos gobiernan, para que en nombre de la libertad, legalicen el aborto, la unión de personas homosexuales. El reino de Satanás permanece activo hasta en el interior de nuestra misma Iglesia Católica, haciendo que sucedan toda clase de escándalos.

“Pilato le dijo a Jesús: ¿Eres tú el Rey de los judíos? Respondió Jesús: “Sí, como dices, soy Rey. Yo para esto he nacido y para esto he venido al mundo: para dar testimonio de la verdad”. Jesús es el Rey del Universo, pero su Reinado en la tierra sucede a través de la vida de cada cristiano que acepta en su persona la Soberanía de Jesús, aunque tenga que pagar esta decisión con su propia sangre. Por eso, “nuestra lucha no es contra la carne y la sangre, sino contra los Principados, contra las Potestades, contra los Dominadores de este mundo tenebroso, contra los espíritus del Mal que están en las Alturas” (Ef 6, 12).

Ante los problemas de la vida podemos lamentarnos o ponernos a trabajar para, con la ayuda de Dios, hacer que prevalezca el Reino de Dios: Santa Católica Drexel, decidió hacerse religiosa, entregar su vida y una gran fortuna familiar al servicio de los más necesitados. César Chávez, trabajó para defender los derechos de los trabajadores agrícolas; Martín Luther King, Jr, luchó por transformar la situación de discriminación en que vivían las personas de color; Madre Teresa de Calcuta, abandonó la comodidad de su convento para buscar a los más necesitados en el mundo. Mahatma Gandhi, Nelson Mandela, han enseñado a la humanidad que es posible para una sociedad que vive oprimida, ser libre y próspera sin recurrir a la violencia. El Reino de Dios lo hace presente el niño o niña que estudia responsablemente cada día, los esposos que trabajan y cuidan de sus hijos. El Reino de Dios lo hacemos realidad todos y cada uno de los seres humanos, cuando decidimos vivir y trabajar según la voluntad de Dios. 

¿Cómo usted está contribuyendo a que el Reino de Dios se haga presente en este mundo?


Fr. Marco López

11/13/2015

Eternity-La eternidad.

“Death puts an end to human life as the time open to either accepting or rejecting the divine grace manifested in Christ. The parable of the poor man Lazarus and the words of Christ on the cross to the good thief, as well as other New Testament texts speak of a final destiny of the soul -a destiny which can be different for some and for others. Each man receives his eternal retribution in his immortal soul at the very moment of his death, in a particular judgment that refers his life to Christ: either entrance into the blessedness of heaven-through a purification or immediately, -or immediate and everlasting damnation” (Catechism of the Catholic Church, 1021-1022).

“Jesus often speaks of “Gehenna” of “the unquenchable fire” reserved for those who to the end of their lives refuse to believe and be converted, where both soul and body can be lost. Jesus solemnly proclaims that he “will send his angels, and they will gather . . . all evil doers, and throw them into the furnace of fire,” and that he will pronounce the condemnation: “Depart from me, you cursed, into the eternal fire!” (Catechism of the Catholic Church, 1034). “Those who die in God's grace and friendship and are perfectly purified live forever with Christ. They are like God for ever, for they "see him as he is," face to face” (Catechism of the Catholic Church, 1023).

“Many of those who sleep in the dust of the earth shall awake; some to everlasting life, others to reproach and everlasting disgrace. But those with insight shall shine brightly like the splendor of the firmament, and those who lead the many to justice shall be like the stars forever” (Daniel 12:2-3). Heaven and hell are two completely different realities. They are the final destiny and consequence of every human beings personal decision, because God is “who wills everyone to be saved and to come to knowledge of the truth” (1 Timothy 2:4).

On June 27, 1995 at 7:00 am, Publio Cordón went out for a run like he always did. He said goodbye to his wife with a hug and said “see you later Pilar. I’ll be back soon!” They would never see each other again because a few moments later he was kidnapped, and a few days after that, killed by the terrorist group Grapo. Carmen Cordón recalls how her father suffered due to the tragic death of his oldest son. Publio worked too much and did not spend enough time with his son. She shares the story of the moment she told her father she was pregnant, telling him that soon he would be a grandfather. Publio was so happy that he cried and promised her that he would devote more time to spend with him. Unfortunately this did not happen, because he passed on to eternity without having the chance to meet his grandson.

Where is your lifestyle taking you: Heaven or Hell?


“La muerte pone fin a la vida del hombre como tiempo abierto a la aceptación o rechazo de la gracia divina manifestada en Cristo. La parábola del pobre Lázaro y la palabra de Cristo en la Cruz al buen ladrón, así como otros textos del Nuevo Testamento hablan de un último destino del alma que puede ser diferente para unos y para otros. Cada hombre, después de morir, recibe en su alma inmortal su retribución eterna en un juicio particular que refiere su vida a Cristo, bien a través de una purificación, bien para entrar inmediatamente en la bienaventuranza del cielo, bien para condenarse inmediatamente para siempre” (Catecismo de la Iglesia Católica, 1021-1022).

“Jesús habla con frecuencia de la "Gehenna" y del "fuego que nunca se apaga" reservado a los que, hasta el fin de su vida rehúsan creer y convertirse, y donde se puede perder a la vez el alma y el cuerpo. Jesús anuncia en términos graves que "enviará a sus ángeles [...] que recogerán a todos los autores de iniquidad, y los arrojarán al horno ardiendo", y que pronunciará la condenación:" ¡Alejaos de mí malditos al fuego eterno!" (Catecismo de la Iglesia Católica, 1034). “El cielo es para “los que mueren en la gracia y la amistad de Dios y están perfectamente purificados, viven para siempre con Cristo. Son para siempre semejantes a Dios, porque lo ven "tal cual es", cara a cara” (Catecismo de la Iglesia Católica, 1023).

“Muchos de los que duermen en el polvo de la tierra se despertaran, unos para la vida eterna, otros para el oprobio, para el horror eterno. Los doctos brillaran como el fulgor del firmamento, y los que enseñaron a la multitud la justicia, como las estrellas, por toda la eternidad” (Daniel 12:2-3). Cielo e infierno son dos realidades completamente diferentes, y son el destino final, consecuencia de una decisión personal de cada ser humano en este mundo, porque la voluntad de Dios es que “todos los hombres se salven y lleguen al conocimiento de la verdad” (1 Tim 2, 4).

El 27 de junio de 1995, a las siete de la mañana, el empresario zaragozano Publio Cordón, salió de su casa para correr como hacía todos los días. Se despidió de su mujer con un abrazo y un: «¡hasta luego Pilar. Volveré pronto!». Ya nunca más se volvieron a ver, porque unos minutos después fue secuestrado, y unos días más tarde, asesinado por la banda terrorista de los Grapo. Cuenta Carmen Cordón, su hija, que su padre había sufrido muchísimo por la muerte de su hijo mayor en un accidente aéreo; porque, por trabajar demasiado, no dedicó tiempo suficiente para estar con él. Cuando ella le contó que estaba embarazada y que pronto sería abuelo, se puso tan feliz que lloró como un niño, y le prometió que a su nieto sí le dedicaría tiempo. Pero eso no fue posible, porque pasó a la eternidad sin conocer a su nieto.

¿Hacia dónde le está llevando su estilo de vida: al cielo o al infierno?

Fr. Marco 

10/31/2015

The Heroes that never die-Héroes que nunca mueren.

It is ever more urgent that today all Christians take up again the way of gospel renewal, welcoming in a spirit of generosity the invitation expressed by the apostle Peter "to be holy in all conduct" (1 Peter 1:15). Men and women saints have always been the source and origin of renewal in the most difficult circumstances in the Church's history. Today we have the greatest need of saints whom we must assiduously beg God to raise up. Everyone in the Church, precisely because they are members, receive and thereby share in the common vocation to holiness. In the fullness of this title and on equal par with all other members of the Church, the lay faithful are called to holiness: "All of Christ's followers are invited and bound to pursue holiness and the perfect fulfillment of their own state of life (Post-Synodal Apostolic Exhortation Christifideles Laici of His Holiness John Paul II On the Vocation and the Mission of the Lay Faithful in the Church and in the World, 16).

“So be perfect, just as your heavenly Father is perfect” (Matthew 5:48). What does it mean to be a saint? Live our lives according to the will of God, from our own Christian vocation. Saint Philomena, Saint Catherine of Siena, Saint Maria Goretti, Blessed José Luis Sánchez del Río, Saint Francisca Javier Cabrini, Saint Catherine Drexel, Saint Théodore Guérin, Saint Rose Philippine Duchesne; Blessed Louis and Marie Zelie Martin. These are the names of just a few of the many Saints in our Church; they are the real heroes of humanity, even though the consumer society in which we live seeks to erase them from our history.

Who wishes to die? No one, however, no human being can escape death, we are all going to die; we just don’t know when, how, nor where. But physical death is not the end of life, but rather a step towards eternity: “For to me life is Christ, and death is gain” (Philippians 1:21). The certainty of eternal life derives from the Resurrection of Jesus Christ: “If there is no resurrection of the dead, then neither has Christ been raised. And if Christ has not been raised, then empty [too] is our preaching; empty, too, your faith” ( 1 Corinthians 15:13-14).

Saint Thomas More, before being beheaded, said to his executioner: “I pray you, I pray you, Mr. Lieutenant, see me safe up and for my coming down, I can shift for myself.” And when he put his head on the block, he said to him: “Pluck up thy spirits, man, and be not afraid to do thine office. My neck is very short. Take heed, therefore, thou not strike awry for saving thine honesty. I die the King's good servant and God's first." Blessed Miguel Pro's last request prior to execution on November 23, 1927 was to be allowed to kneel and pray. Before the firing squad were ordered to shoot, Pro raised his arms in imitation of Christ and shouted “Long live Christ the King!”

Why are we forgetting the Saints and paying more attention to Halloween? How often do you think of your own death?


“Es urgente, hoy más que nunca, que todos los cristianos vuelvan a emprender el camino de la renovación evangélica, acogiendo generosamente la invitación del apóstol a ser “ser santos en la conducta” (1 Ped 1, 15). Los santos y las santas han sido siempre fuente y origen de renovación en las circunstancias más difíciles de toda la historia de la Iglesia. Hoy tenemos una gran necesidad de santos, que hemos de implorar asiduamente a Dios. Todos en la Iglesia, precisamente por ser miembros de ella, reciben y, por tanto, comparten la común vocación a la santidad. Los fieles laicos están llamados, a pleno título, a esa común vocación, sin ninguna diferencia respecto de los demás miembros de la Iglesia: “Todos los fieles están invitados y deben tender a la santidad y a la perfección en el propio estado” (San Juan Pablo II, Exhortación Apostólica Post-Sinodal Christifideles Laici, Sobre la Vocación y Misión de los Laicos en la Iglesia y el mundo, 16).

“Vosotros, pues, sed perfectos como es perfecto vuestro Padre celestial” (Mt 5, 48). ¿Y qué es ser santos? Vivir nuestra vida según la voluntad de Dios, a partir de la propia vocación cristiana. Santa Filomena, Santa Catalina de Siena, Santa María Goretti, Beato José Sánchez del Rio, Santa Francisca Javier Cabrini, Santa Catalina Drexel, Santa Teodora Guérin, Santa Rosa Filipina Duchesne; Louis Martin y Marie Zelie. Son innumerables los santos y santas en nuestra Iglesia; ellos son los verdaderos héroes de la humanidad, aunque la sociedad de consumo en la cual vivimos pretenda borrar su memoria de nuestra historia.

¿Quién desea morir? Nadie; sin embargo, no existe un ser humano que escape de la muerte, todos vamos a morir; nomás que no sabemos cuándo, cómo, ni dónde. Pero la muerte física no es el final de la vida, sino un paso hacia la eternidad: “pues para mí la vida es Cristo, y la muerte, una ganancia” (Fil 1, 21). La certeza de la vida eterna brota de la Resurrección de Jesucristo: “Si no hay resurrección de muertos, tampoco Cristo resucitó. Y si Cristo no resucitó, vacía es nuestra predicación, vacía también vuestra fe” (1 Cor 15, 13-14).

Santo Tomas Moro, antes de ser decapitado habló a su verdugo, pidiéndole: “ayúdame a subir, porque para bajar yo me las arreglaré”. Y cuando puso su cuello en el tronco, le dijo: “Asegúrate de pegar bien”. Al Beato Miguel Pro, estando frente al pelotón de fusilamiento, le preguntaron: ¿Cuál es su última voluntad? Contestó: quiero rezar, y arrodillándose, oró un momento; luego se puso de pie, y antes de recibir una lluvia de balas en su cuerpo, grito: ¡¡¡Viva, Cristo Rey!!!

¿Por qué estamos olvidando a los santos y poniendo más atención a Halloween? ¿Con qué frecuencia piensa usted en su muerte?

Fr. Marco López




9/30/2015

Synod on the Family-Sinodo de la Familia


“How essential the family has been to the building of this country! And how worthy it remains of our support and encouragement! Yet I cannot hide my concern for the family, which is threatened, perhaps as never before, from within and without. Fundamental relationships are being called into question, as is the very basis of marriage and the family. I can only reiterate the importance and, above all, the richness and the beauty of family life. In particular, I would like to call attention to those family members who are the most vulnerable, the young. For many of them, a future filled with countless possibilities beckons, yet so many others seem disoriented and aimless, trapped in a hopeless maze of violence, abuse and despair. Their problems are our problems. We cannot avoid them. We need to face them together, to talk about them and to seek effective solutions rather than getting bogged down in discussions” (Pope Francis address to a joint session of Congress, 9-24-2015).

We know that the family is the heart, core, soul, of society and the Church; but the family is not a statistic but rather a living thing in every culture and historical moment towards perfection in its being and mission in society and the Church. Due to the role that the family plays in our society and Church, Pope Francis has called a Synod in Rome, October 4— 25, on the topic: The Vocation and Mission of the Family in the Church and Contemporary World.

“Most of you know the story of Saint Katharine Drexel, one of the great saints raised up by this local Church. When she spoke to Pope Leo XIII of the needs of the missions, the Pope— he was a very wise Pope! - asked her pointedly: ‘What about you? What are you going to do?’. Those words changed Katharine’s life, because they reminded her that, in the end, every Christian man and woman, by virtue of baptism, has received a mission. Each one of us has to respond, as best we can, to the Lord’s call to build up his Body, the Church” (Pope Francis’ Homily During Mass at Cathedral in Philadelphia, 9- 26-2015).

“But from the beginning of creation, ‘God made them male and female. For this reason a man shall leave his father and mother [and be joined to his wife], and the two shall become one flesh.’ Therefore what God has joined together, no human being must separate” (Mark 10: 6—9).

What are you doing so that your family and the families of our parish can be better?


“Cuán fundamental ha sido la familia en la construcción de este País. Y cuán digna sigue siendo de nuestro apoyo y aliento. No puedo esconder mi preocupación por la familia, que está amenazada, quizás como nunca, desde el interior y desde el exterior. Las relaciones fundamentales son puestas en duda, como el mismo fundamento del matrimonio y de la familia. De modo particular quisiera llamar su atención sobre aquéllos componentes de la familia que parecen ser los más vulnerables, es decir, los jóvenes. Muchos tienen delante un futuro lleno de innumerables posibilidades, muchos otros parecen desorientados y sin sentido, prisioneros en un laberinto de violencia, de abuso y desesperación. Sus problemas son nuestros problemas. No nos es posible eludirlos. Hay que afrontarlos juntos, hablar y buscar soluciones más allá del simple tratamiento nominal de las cuestiones” (Papa Francisco al Congreso de Estados Unidos, 9- 24-2015).

Sabemos que la familia es el corazón, núcleo, alma, de la sociedad e Iglesia; pero la familia no es un ser estático sino un ser vivo que en cada cultura y momento histórico se mantiene en constante movimiento hacia una mayor perfección en su ser y misión en la sociedad e Iglesia. Debido al rol que desempeña la familia en nuestra sociedad e Iglesia, el Papa Francisco ha convocado en Roma, del 4 al 25 de Octubre, un Sínodo con el tema: “La Vocación y la Misión de la familia en la Iglesia y en el mundo contemporáneo”.

“Cuando Santa Catalina Drexel le habló al Papa León XIII de las necesidades de las misiones, el Papa –era un Papa muy sabio– le preguntó intencionadamente: «¿Y tú? ¿qué vas a hacer?». Esas palabras cambiaron la vida de Catalina, porque le recordaron que al final todo cristiano, hombre o mujer, en virtud del bautismo, ha recibido una misión. Cada uno de nosotros tiene que responder lo mejor que pueda al llamado del Señor para edificar su Cuerpo, la Iglesia” (Homilía del Papa Francisco, Filadelfia, 09-26-2015).

“Al principio de la creación Dios "los creó hombre y mujer. Por eso abandonará el hombre a su padre y a su madre, se unirá a su mujer, y serán los dos una sola carne." De modo que ya no son dos, sino una sola carne. Lo que Dios ha unido, que no lo separe el hombre” (Marcos 10: 6—9).

¿Y tú que vas hacer para que tu familia y las familias de nuestra parroquia sean mejores?


Fr. Marco López

9/25/2015

La rana revolucionaria-The revolutionary Frog

En un pozo profundo vivía felizmente toda una colonia de ranas. Allí vivían, jugaban, comían, cantaban y llenaban de vida el pozo entero. El único peligro era que todos los días por la mañana y por la tarde venía una muchacha con una trenza muy bonita, echaba al pozo un cubo colgado de una cuerda y enseguida lo levantaba lleno de agua y se marchaba. A las ranas no les importaba que se les llevasen un poco de agua, pues había mucha y el nivel nunca bajaba en el pozo, pero sí les preocupaba que el cubo caía con fuerza y podía herir a una rana, y por eso tenían cuidado. En cuanto oían el ruido de la polea por arriba, todas las ranas se sumergían en el agua bien abajo y se quedaban allí hasta que el cubo subía y la muchacha desaparecía.

Había una rana joven que un día se puso a pensar que si el cubo era peligroso también era una oportunidad para subirse, salir del pozo, echar un vistazo alrededor y volver para contar todo lo que había por allá arriba. Desde el pozo veían solo un breve espacio azul que se oscurecía de noche cuando se veían puntitos de luz por arriba, y luego lo único que veían era la cara alegre de la jovencita de la trenza, y todo eso parecía muy interesante y había que explorarlo.

La rana joven dijo todo eso abiertamente, pero todas las demás se opusieron porque aquello no se había hecho nunca, y por consiguiente no había que hacerlo. Y le amenazaron a la joven rana que la castigarían si lo intentaba. La joven rana escuchaba todo aquello sin decir nada. Pero al día siguiente por la mañana se situó sin ser vista en una de los oquedades de la pared del pozo, esperó a que la muchacha viniera y arrojara el cubo, y cuando lo levantó para sacarlo saltó ella al cubo y subió con él en medio del asombro y la protesta de todas las ranas, y desapareció en el campo. Las autoridades del reino de las ranas la declararon desterrada y condenada, y prohibieron que se hablara de ella. Había que salvaguardar la vida del pozo. Nadie ya hablaba de ella aunque todos se acordaban mucho de todo.

Pasó el tiempo, y un día oyeron las ranas del pozo una voz desde arriba que les pareció conocida. Todas miraron hacia arriba y vieron a la rana con un macho y varios renacuajos. Nadie habló, hasta que la rana de arriba explicó: “Aquí arriba hay un mundo muy divertido que se extiende por todas partes. No es como ese poquito de agua allá abajo. Hay hierba verde por todos los campos y además muchos insectos que se pueden atrapar y nos resultan una buena comida. Además hay otras ranas más cultas y educadas que nosotras, machos y hembras, y yo me he casado y tengo cinco hijos y somos muy felices.”

Las autoridades allá abajo le amenazaron a la rana que la capturarían y la ejecutarían porque era un mal ejemplo para todas, pero ella sonrió y se marchó con sus renacuajos. En el pozo empezaron las discusiones, y las autoridades prohibieron que se hablase en absoluto del asunto. Y se dejó de hablar.

Al día siguiente cuando la niña de la trenza echó el cubo al pozo y lo volvió a subir… ¡estaba lleno hasta el borde de ranas y renacuajos!

In a big well lived happily a large colony of frogs. There they lived, they croaked, they ate, they sang, they jumped and they made the well come alive with their own life. The only danger was that every day, once in the morning and once in the evening, a bucket attached to a string fell into it and was immediately lifted full of water. The frogs did not mind that a little water was taken, but the bucket fell with force and could hit any frog and do harm, and so they had to be careful. As soon as the noise of the pulley was heard, all the frogs swam deep into the water and remained there till the bucket was lifted full of water, and the young girl who had come with it went back to her village with her load.

There was a young frog who one day thought that if the bucket was dangerous there was also an opportunity in it to come up, go out, have a look and come to know what was there all around in the wide world. From the well they saw only a blue space that became dark at night with points of light on it, and they only saw also for a few brief instants the smiling face of the young girl with the long plait, and all that was very inviting and had to be seen and explored.

The young frog said all that openly, but they all opposed and threatened it. Such a thing had never been done, and therefore should never be attempted. That would be the end of our race. Our life is in the well, and that is our duty and our welfare. Outside the well there is only a wild forest and a burning desert. We are made to stay here, and it would be a sin for us to go out of here. This is the tradition of our elders. Is that stupid frog going to know more that all of us?

The young frog listened to all that, and it said nothing, but thought much about it. Next day morning it placed itself inside a hole in the wall of the well, waited for the young girl to come and throw the bucket, and when she lifted it to take it outside it jumped into it in the midst of the surprise and the insults of all the other frogs, and went up and out into the surrounding fields. The authorities of the frog kingdom condemned it, exiled it, and forbad any mention of it in the future. Nobody spoke about the runaway frog though they all remembered it. They were a disciplined people.

One day a familiar voice was heard from the top of the well, and all the frogs looked up with full curiosity. They saw their frog friend with a handsome companion and five small tadpoles all smiling. They did not know what to say, and so the frog explained from the top: “Up here there is a splendid world all around us. There is running water in many places, not stagnant in one place as there below; there are green leaves on plants and trees and many insects so that we get daily new things to eat, and there are also other frogs and toads who are more cultured and educated than we are, and I have got married and have five children and we are all very happy.”

The authorities below threatened the frog that they would capture it and execute it as being a bad example to all, but it smiled and went away with its small ones. There was much discussion and unease deep in the well, and the authorities forbad all to speak about it, so that they could say nothing now.

The next day when the girl with the long plait threw the bucket into the well and took it up… it was full to the brim with frogs and tadpoles.

Es pecado ser rico? Is being Rich a sin?

“Como la esclavitud y el apartheid, la pobreza no es natural. Es creada por el hombre y puede superarse y erradicarse mediante acciones de los seres humanos. Y erradicar la pobreza no es un gesto de caridad. Es un acto de justicia. Se trata de proteger un derecho humano fundamental, el derecho a la dignidad y a una vida digna. Mientras haya pobreza, no habrá verdadera libertad” (Nelson Mandela). Muchos personajes de la Biblia fueron hombres ricos: Abraham, Job, Davíd, Salomón. Sin duda Dios no está en contra de la riqueza de ninguna persona o pueblo: ¿Hacia donde correrían en busca de ayuda los inmigrantes si no existieran países prósperos? ¿A quién pedirían trabajo tantas personas con necesidad, si no existieran hombres y mujeres capaces de crear empresas?

Si poseer abundantes bienes materiales no es pecado ¿cuál es la razón de las palabras del apóstol Santiago? “Ahora bien, vosotros, ricos, llorad y dad alaridos por las desgracias que están para caer sobre vosotros. Vuestra riqueza está podrida y vuestros vestidos están apolillados; vuestro oro y vuestra plata están llenos de herrumbre, y esta herrumbre será testimonio contra vosotros y devorará vuestras carnes como fuego. Habéis acumulado riquezas en estos días que son los últimos. Mirad; el salario que no habéis pagado a los obreros que segaron vuestros campos está gritando; y los gritos de los segadores han llegado a los oídos del Señor de los ejércitos. Habéis vivido sobre la tierra regaladamente y os habéis entregado a los placeres; habéis hartado vuestros corazones en el día de la matanza. Condenasteís y matasteís al justo; él no os resiste”.

El pecado de algunos ricos, es mover sus grandes capitales a países pobres para hacerlos producir de manera fácil: pagan salarios miserables a sus trabajadores, hacen trabajar a las personas en condiciones labores inhumanas, manipulan a los gobiernos para pagarles impuestos mínimos; contaminan el medio ambiente de los países pobres creyendo que eso no afectará a los países desarrollados. De esta manera, muchos ricos, que son considerados por la sociedad como exitosos acumulan grandes capitales. Pecado es que las grandes Corporaciones vendan sus productos a precios que les permiten apoderarse de todo el mercado, porque pagan sueldos y prestaciones que únicamente permiten sobrevivir a sus empleados. El pecado de muchos ricos es que hacen donaciones para evadir pagar impuestos al Gobierno.

Pero no basta con señalar la maldad de algunos ricos, no todos, sino preguntarme: ¿Qué puedo hacer yo, aunque no soy millonario, para aliviar el dolor y sufrimiento de quienes no tienen trabajo, casa, comida, seguridad en el mundo de hoy? “Todo aquél que os dé de beber un vaso de agua por el hecho de que soís de Cristo, os aseguro que no perderá su recompensa” (Marcos 9:41). Dios no deja jamás sin recompensa a la persona, familia, o país que socorre al necesitado: “Dichoso el que cuida del débil y del pobre, el día de la desgracia Yahvé lo liberará; Yahvé lo guardará y conservará con vida, le concederá felicidad en la tierra, no lo abandonará a la saña de sus enemigos” (Salmo 41,2-3).

¿Confío lo suficiente en Dios para incrementar mi apoyo financiero a mi parroquia, para ayudar a quienes mas necesitan a mi alrededor?

“Like slavery and apartheid, poverty is not natural. It is man-made and it can be overcome and eradicated by the actions of human beings. And overcoming poverty is not a gesture of charity. It is an act of justice. It is the protection of a fundamental human right, the right to dignity and a decent life. While poverty persists, there is no true freedom.” (Nelson Mandela). Many characters of the Bible were wealthy men: Abraham, Job, David, Solomon. Certainly God is not against the richness of any person or country: Where would immigrants in need run to for help if developed countries did not exist? Who would so many people who are in need of work turn to if there were no men and women capable of starting businesses?

If being rich is not a sin: what is the reason for the words of the Apostle James? “Come now, you rich, weep and wail over your impending miseries. Your wealth has rotted away, your clothes have become moth-eaten, your gold and silver have corroded, and that corrosion will be a testimony against you; it will devour your flesh like a fire. You have stored up treasure for the last days. Behold, the wages you withheld from the workers who harvested your fields are crying aloud, and the cries of the harvesters have reached the ears of the Lord of hosts. You have lived on earth in luxury and pleasure; you have fattened your hearts for the day of slaughter. You have condemned; you have murdered the righteous one; he offers you no resistance.”

The sin of some rich people is that they move their money to poor countries in order to create a company that will produce their products at a low cost. They pay miserable wages to their employees, provide inhuman work conditions, manipulate Governments in order to pay minimal taxes, and contaminate the environment of poor countries by believing that this will not affect developing countries. In this way, many of the rich, which are considered by society as successful, accumulate large amounts of capital. Sin is large Corporations selling their products at prices that allow them to seize the entire market, because they pay wages and benefits that only allow the minimal survival of their employees. The sin of many rich people is that they make donations to evade paying taxes to the Government.

But it is not enough to point out the wickedness of some, not all, rich people, but to wonder: What can I do, although I am not millionaire, to relieve the pain and suffering of those who do not have a job, home, meal, and/or safety in the world today? “Anyone who give you a cup of water to drink because you belong to Christ, amen, I say to you, will surely not lose his reward” (Mark 9:41). God never leaves without reward the person, family, or country that helps the needy: “Blessed the one concerned for the poor; on a day of misfortune, the LORD delivers him. The LORD keeps and preserves him, makes him blessed in the land, and does not betray him to his enemies” (Psalm 41:2-3).

Do I entrust in God enough to increase my financial support to my parish, to help those around me who are most in need?

Fr. Marco Lopez