7/24/2015

Stay hungry stay foolish-Permanezca hambriento permanezca .

"When Alexis de Tocqueville came to America in 1831 to start on his book Democracy in America, he was surprised by the philanthropic spirit of the American people. Wherever he went in the United States he noticed people gathered in meetings. They would gather into small charitable committees at a community level to provide for their neighbors in need. Whether it was a health issue, a difficult financial time, need for children’s clothing, or a place to live, some community and/or church organizations were there to help cover the shortage and provide appropriate care. All of this happened without the encouragement of the government, because there lied a generous spirit in the American’s heart. Help was from person to person, and was generous enough to satisfy the deficiencies, but administered in such a way that it did not enable unnecessary dependency or beggars. The moral accountability and training for productive employees was centralized to these relief efforts. 

With government welfare programs, there is little consideration of the real needs of the person, almost no attempts to solve the underlying causes of poverty and poor health. People receiving government assistance do not have a real incentive to find permanent solutions to their problems. Statesmen can claim that they have noble motives, but they are destroying entire towns with their "benevolence". Today it seems that taking responsibility for life itself is becoming something so rare” (Jay Van Andel, An Enterprising Life). 

“If anyone was unwilling to work, neither should that one eat” (2 Thessalonians 3:10). “Go to the ant, O sluggard, study her ways and learn wisdom; For though she has no chief, no commander or ruler, she procures her food in the summer, stores up her provisions in the harvest” (Proverbs 6: 6-8). “Like slavery and apartheid, poverty is not natural. It is manmade and it can be overcome and eradicated by the actions of human beings. And overcoming poverty is not a gesture of charity. It is an act of justice. It is the protection of a fundamental human right, the right to dignity and a decent life. While poverty persists, there is no true freedom” (Nelson Mandela). 

“When Jesus raised his eyes and saw that a large crowd was coming o him, he said to Philip, ‘Where can we buy enough food for them to eat?’” Even today there are multitudes of people that do not have food on their tables. God does not let people die of hunger, “For thus says the LORD, ‘They shall eat and there shall be some left over’ “. But laziness, lack of creativity, unnecessary spending, greed of some people, and the corruption of many makes it difficult for there to be bread for everyone. Is poverty a responsibility of God or of human beings? 


"Cuando Alexis de Tocqueville vino a América en 1831, para comenzar a trabajar en su libro: “Democracia en América”, le sorprendió el espíritu filantrópico de los Americanos. A donde quiera que fuera en los Estados Unidos veía que las personas tenían reuniones. Se organizaban en pequeños comités de caridad a nivel comunitario proveyendo para sus vecinos necesitados. Ya fuera una calamidad de salud, un tiempo financiero difícil, necesidad de ropa para los niños, o un lugar para vivir, algunas organizaciones eclesiales o comunitarias estaban ahí para cubrir esta escasez y proporcionar el cuidado adecuado. Todo esto ocurrió sin que el gobierno lo animara porque en el corazón de los americanos hay un espíritu generoso. La asistencia era de persona a persona, y era lo suficientemente generosa como para satisfacer las carencias reales, pero administradas de tal forma que no engendrara dependencia innecesaria o mendigos. La rendición de cuentas moral y el entrenamiento para empleos productivos eran centrales para estos esfuerzos de ayuda.

Con programas de bienestar gubernamentales hay poca consideración de las verdaderas necesidades de la persona, casi no se procura solucionar las causas de fondo de la pobreza o de mala salud, y las personas que reciben asistencia del gobierno no tienen un verdadero incentivo para encontrar soluciones permanentes a sus problemas. Los estadistas pueden pretender que tienen motivos nobles, pero están destruyendo toda una población con su “benevolencia”. Hoy parece que asumir la responsabilidad por la vida propia es algo cada vez más raro” (Jay Van Andel, Una Vida Emprendedora). 

“Si alguno no quiere trabajar, que tampoco coma” (2 Tes 3, 10). “Vete donde la hormiga, perezoso, mira sus andanzas y te harás sabio. Ella no tiene jefe, ni capataz, ni amo; asegura en el verano su sustento, recoge su comida al tiempo de la mies” (Prov 6, 6-8). "Como la esclavitud y el apartheid, la pobreza no es natural. Es creada por el hombre y puede superarse y erradicarse mediante acciones de los seres humanos. Y erradicar la pobreza no es un gesto de caridad. Es un acto de justicia. Se trata de proteger un derecho humano fundamental, el derecho a la dignidad y a una vida digna. Mientras haya pobreza, no habrá verdadera libertad” (Nelson Mandela). 

"Viendo Jesús que mucha gente lo seguía, le dijo a Felipe: “¿Cómo compraremos pan para que coman estos?”. También ahora hay multitudes que no tienen pan en su mesa. Dios no deja morir de hambre a nadie, “porque esto dice el Señor: “Comerán todos y sobrará”. Pero sí la pereza, falta de creatividad, gastos en cosas innecesarias, la avaricia de algunos, y la corrupción de muchos, impide que haya pan para todos. 

¿La pobreza material es responsabilidad de Dios o de los seres humanos? 

Fr. Marco López 

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